Aktuality

Účetnictví a daně


20.12.2023 Lukáš Hejkrlík

Změna sazeb DPH pro rok 2024

V návaznosti na změnu legislativy obsažené zejména v konsolidačním balíčku, dochází pro rok 2024 ke změně sazeb DPH, kdy zanikají sazby 10% a 15% a vzniká sazba 12%. Upozorňujeme, že některé služby či zboží však automaticky nespadají do nižší sazby DPH (12%), ale naopak míří do základní sazby DPH ve výši 21%. Níže jsou uvedeny nejčastější případy a změny sazeb pro rok 2024.   Definice služby/zboží 2024 Sazba 2024 Sazba 2023 Úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí. 12% 10% Odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi. 12% 10% Pozemní hromadná doprava osob a jejich zavazadel; osobní doprava lyžařskými vleky – pravidelná i nepravidelná. 12% 10% Provoz lyžařských svahů 12% 21% Vodní hromadná doprava osob a jejich zavazadel. 12% 10% Ubytovací služby. 12% 10% Stravovací služby s výjimkou podávání nápojů jiných než pitné vody a vybraných nápojů; podávání pitné vody a vybraných nápojů. 12% 10% Podávání vybraných nápojů (Vybraným nápojem se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí: a) mléko a tekuté mléčné výrobky uvedené pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitole 4, b) nápoje uvedené pod kódy nomenklatury celního sazebníku 2202 99 11 (Nápoje na bázi sóji o obsahu bílkoviny 2,8 % hmotnostních nebo více) a 2202 99 15 (Nápoje na bázi sóji o obsahu bílkoviny menším než 2,8 % hmotnostních; nápoje na bázi ořechů kapitoly 08, obilovin kapitoly 10 nebo semen kapitoly 12), c) mléko a tekuté mléčné výrobky podle písmene a) a nápoje podle písmene b) obsahující přidaný cukr nebo jiné sladidlo, přísadu nebo jinou potravinu, pokud si zachovávají podstatný charakter mléka nebo tekutých mléčných výrobků podle písmene a) nebo nápojů podle písmene b).) 12% 10% Podávání točeného piva, alkoholických a nealkoholických nápojů kromě kohoutkové (pitné) vody a mléčných (vybraných) nápojů 21% 10% Poskytnutí oprávnění ke vstupu na představení, do divadel, do cirkusů,do zábavních parků, na koncerty, do muzeí, do zoologických zahrad, do kin, na výstavy a na podobné kulturní události nebo do podobných kulturních zařízení; poskytnutí oprávnění ke vstupu do botanických zahrad, přírodních rezervací a národních parků. 12% 10% Půjčování nebo nájem novin, časopisů a periodik, na jejichž dodání se uplatňuje snížená sazba daně, pokud se jedná o veřejné knihovnické a informační nebo další služby poskytované podle knihovního zákona nebo obdobné služby poskytované podle jiného právního předpisu. 12% 10% Dodání knihy a poskytnutí obdobné služby (elektronicky poskytovaná služba, půjčování nebo nájem knihy). Osvobozeno 10% Domácí péče o děti, staré, nemocné nebo zdravotně postižené občany. 12% 10% Poskytnutí oprávnění ke vstupu na sportovní události; použití krytýchi nekrytých sportovních zařízení ke sportovním činnostem; služby související s provozem rekreačních parků a pláží. 12% 10% Služby tureckých lázní, saun, parních lázní a solných jeskyní. 12% 10% Služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech. (úklidové práce) 21% 10% Služby mytí oken prováděné v domácnostech. 21% 10% Opravy obuvi a kožených výrobků. 21% 10% Opravy a úpravy oděvů a textilních výrobků. 21% 10% Opravy jízdních kol. 21% 10% Kadeřnické a holičské služby. 21% 10% Zdravotní péče 12% 15% Sociální péče 12% 15% Pohřební a související služby mimo pohřebních služeb pro zvířata. 12% 15% Sběr a přeprava komunálního odpadu. 21% 15% Příprava k likvidaci a likvidace komunálního odpadu. 21% 15% Zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití; druhotné suroviny. 21% 15% Letecká hromadná pravidelná doprava cestujících a jejich zavazadel (tuzemská část). 21% 15% Služby autorů a výkonných umělců (restaurátorské práce), pokud se nejedná o poskytnutí oprávnění k výkonu práva dílo nebo umělecký výkon užít a mimo služby nezávislých novinářů, nezávislých modelů a modelek. 21% 15% Poskytnutí stavebních nebo montážních prací provedených na dokončené stavbě, pokud se jedná o stavbu pro bydlení nebo stavbu pro sociální bydlení. (§ 48 ZDPH) 12% 15% Poskytnutí stavebních a montážních prací spojených s výstavbou stavby, která je stavbou pro sociální bydlení. (§ 49 odst. 1 ZDPH) 12% 15% Poskytnutí stavebních a montážních prací, kterými se stavba nebo prostor mění na stavbu pro sociální bydlení. (§ 49 odst. 2 ZDPH) 12% 15% Dodání a) stavby pro sociální bydlení, b) pozemku, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, c) práva stavby, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, nebo d) jednotky, která nezahrnuje jiný prostor než obytný prostor pro sociální bydlení. (§ 49 odst. 3 ZDPH) 12% 15% Pitná (kohoutková) voda 12% 10% Teplo a chlad (§ 47 odst. 3 ZDPH) 12% 10% Počáteční a pokračovací kojenecká výživa a potraviny pro malé děti 12% 10% Mlýnské výrobky, a to:- z obilovin, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitole 10 – z výrobků, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitolách 8 a 12 – z brambor – ze sušených luštěnin čísla 0713, ze sága nebo z kořenů nebo hlíz čísla 0714 nebo z výrobků kapitoly 8. – směsi těchto mlýnských výrobků. 12% 10% Slad, škroby, pšeničný lepek a směsi těchto výrobků. 12% 10% Upravené mlýnské výrobky a připravené směsi k přípravě potravin pro osoby s nesnášenlivostí lepku. 12% 10% Radiofarmaka, očkovací látky, léky, kontrastní, prostředky pro rentgenová vyšetření, diagnostické reagencie určené k podávání pacientům, chemické antikoncepční přípravky na hormonálním základě – určené pro zdravotní a veterinární služby, prevenci nemocí a léčbu pro humánní a veterinární lékařské účely. 12% 10% Noviny, časopisy a periodika, včetně zvukového záznamu přednesu jejich obsahu, pokud nejde o zboží, – u kterého reklama podle zákona upravujícího regulaci reklamy představuje méně než 50 % obsahu, nebo – které výlučně nebo převážně sestává z hudebního zvukového nebo audiovizuálního obsahu. 12% 10% Knihy, brožury, obrázkové knihy, předlohy ke kreslení, omalovánky, hudebniny a kartografické výrobky Osvobozeno 10% Letáky, prospekty 21% 10% Potraviny; krmiva pro zvířata; živá zvířata, semena, rostliny a přísady, obvykle určené k přípravě potravin; výrobky obvykle používané jako doplněk nebo náhražka potravin. Mimo nápojů a vody; to neplatí pro vybrané nápoje. 12% 15% Živé dřeviny a jiné rostliny; cibule, kořeny a podobné. 12% 15% Řezané květiny a dekorativní listoví. 21% 15% Rostliny a semena. 12% 15% Zdravotnické prostředky, tj. např. – braille papír a ostatní pomůcky pro nevidomé – ortopedické pomůcky – kontaktní čočky – brýle ochranné zdravotní 12% 15% Dětské sedačky do automobilů. 12% 15% Palivové dřevo v polenech, špalcích, větvích, otepích nebo podobných tvarech; dřevěné štěpky nebo třísky, piliny a dřevěný odpad a zbytky, též aglomerované do polen, briket, pelet nebo podobných tvarů, určené jako palivo. 21% 15%  


11.01.2021 Lukáš Hejkrlík

Důležité termíny pro rok 2021

Současná situace i nový daňový balíček mají na svědomí změnu několika termínů pro odevzdání daňových přiznání  a vyúčtování podávané v roce 2021. Níže uvedená tabulka obsahuje termíny a poznámky, jak to pro letošní rok vypadá s odevzdáváním jednotlivých typů daňových přiznání. Je však důležité upozornit, že termíny se mohou opět, jako v minulém roce, měnit na základě nařízení samotné vlády nebo přímo ministra financí.   Daň Termín dle zákona Termín pro rok 2021 Poznámka Silniční daň 01.02.2021 01.04.2021 Na základě nařízení MF Daň z nemovitosti 01.02.2021 01.04.2021 Na základě nařízení MF Vyúčtování  daně ze závislé činnosti – listinná 01.03.2021 01.03.2021 Vyúčtování daně ze závislé činnosti- elektronicky 22.03.2021 22.03.2021 Vyúčtování srážkové daně 31.03.2021 31.03.2021 Daň z příjmu FO – listinná 01.04.2021 01.04.2021 Daň z příjmu PO – listinná 01.04.2021 01.04.2021 Daň z příjmu FO – elektronicky 03.05.2021 03.05.2021 Nový termín dle Daňového balíčku Daň z příjmu PO – elektronicky 03.05.2021 03.05.2021 Nový termín dle Daňového balíčku Odklad daňového přiznání FO/PO 01.07.2021 01.07.2021 Nebo podle hospodářského roku o 3 měsíce  


30.11.2020 Lukáš Hejkrlík

Provozní doba v době vánočních svátků

Vážení klienti, rádi bychom Vás upozornili na každoroční změnu provozní doby v rámci vánočních svátků. Prosím přečtěte si toto krátké oznámení. Provozní doba do 21.12.2020 Naše firma bude do konce roku pro naše klienty stále uzavřena. Proto Vás prosíme, aby veškerá komunikace s naší společností stále probíhala prostřednictvím e-mailu, telefonu nebo video-konferenčních hovorů. Dne 21.12.2020 je poslední den, kdy budou všichni naši zaměstnanci v práci. Poté až do 3.1.2021 bude probíhat celozávodní dovolená! Z tohoto důvodu žádáme naše klienty (plátce DPH, a zaměstnavatele), aby: Doklady pro zpracování DPH doručili nejdéle do 10.12.2020, aby byl dostatek času pro jejich zpracování, kontrolu, konzultaci a odeslání výstupů. Zaměstnavatelé, aby dodali mzdové podklady co v nejkratším termínu, aby byl dostatek času pro jejich zpracování, kontrolu a odeslání výstupů a odeslání vyúčtování Antivirusů. Prosím veškeré dotazy v průběhu vánočních svátků směřujte na e-maily vedení společnosti, které najdete zde: https://www.benecb.cz/kontakt/. Programy COVID   Vzhledem k tomu, že hlídáme našim klientům splnění podmínek pro získání kompenzací od státu na programy COVID, tj. např. Antivirus, kompenzační bonus, COVID – nájemné, COVID – ubytování, apod. budeme i přes vánoční svátky vybírat datové schránky klientů a řešit neodkladné věci, aby bylo vše řádně naplněno a klient dostal své peníze v co nejkratším možném termínu. V případě naléhavých problémů Vás budeme kontaktovat.


12.11.2020 Lukáš Hejkrlík

Kompenzační bonus a program Antivirus

  Vážení klienti, rádi bychom Vás informovali o možnosti čerpání Kompenzačních bonusů pro OSVČ a malá s.r.o.. Oproti jarnímu stavu je zde více podmínek pro možné čerpání, proto prosím důkladně čtěte tento článek. Kompenzační bonus pro OSVČ a malá s.r.o. 1) Kompenzační bonus pro OSVČ O Kompenzační bonus mohou žádat pouze ty OSVČ, které splňují minimálně níže uvedené podmínky: nemůžou žádat současně program Antivirus (mzdy zaměstnanců) a Kompenzační bonus nemůžou žádat současně Ošetřovné (za uzavření škol na děti do 10 let věku) a Kompenzační bonus mohou žádat pouze ty OSVČ, které byly přímo vládními nařízeními uzavřeny či omezeny OSVČ, které nebyly omezeny vládními nařízeními, ale jsou přímo závislé na svých odběratelích (např. restaurace, školní jídelny) a jejich příjem klesl pod 80% příjmů v porovnání za období od 1.6.2020 do 30.9.2020. Zároveň musí tato OSVČ mít příjmy z tohoto podnikání jako hlavní/převažující činnost a ostatní příjmy musí být nižší než 50% z hlavní/převažující činnosti (např. zaměstnání, příjmy z nájmu) žádat mohou pouze za období, kdy byly vládními nařízeními omezeny 2) Kompenzační bonus pro mala s.r.o. O Kompenzační bonus mohou žádat pouze ta malá s.r.o., která mají nanejvýš dva společníky nebo se jedná výhradně o rodinné příslušníky a dále splňují minimálně níže uvedené podmínky: nemůžou žádat současně program Antivirus (na svoji mzdu) a Kompenzační bonus nemůžou žádat současně Ošetřovné (za uzavření škol na děti do 10 let věku) a Kompenzační bonus mohou žádat pouze ty s.r.o., které byly přímo vládními nařízeními uzavřeny či omezeny s.r.o., které nebyly omezeny vládními nařízeními, ale jsou přímo závislé na svých odběratelích (např. restaurace, školní jídelny) a jejich příjem klesl pod 80% příjmů v porovnání za období od 1.6.2020 do 30.9.2020. Zároveň musí tato s.r.o./společník mít příjmy z tohoto podnikání jako hlavní/převažující činnost a ostatní příjmy musí být nižší než 50% z hlavní/převažující činnosti (např. zaměstnání, příjmy z nájmu) žádat mohou pouze za období, kdy byly vládními nařízeními omezeny společník může žádat pouze za jedno s.r.o, 3) Odkaz pro vyplnění žádosti  https://ouc.financnisprava.cz/kbv/form/bonus 4) Dotazy a odpovědi https://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/media-a-verejnost/nouzovy-stav/kompenzacni-bonus-podzim-2020/dotazy-odpovedi/dotazy-odpovedi-KB-podzim-2020-10986 5) Pomoc od BENE Pokud budete požadovat vyřízení Kompenzační bonusu od naší kanceláře, obraťte se prosím na jednatele (Iva Hejkrlíková nebo Lukáš Hejkrlík). Za žádost bude účtován poplatek jako na jaře ve výši 500,- Kč. Program Antivirus Pro podzimní náhrady mezd jsou schváleny tři programy Antivirusu – A, B, A plus.   Pro doložení nároku na čerpání z programu Antivirus je nutné doložit nejpozději do 21. dne následujícího měsíce (poprvé do 21.11.2020) výpis z bankovního účtu, z kterého je patrné zaplacení odvodů sociální, zdravotní pojištění, daně ze mzdy a výplat zaměstnancům. Bez doložení těchto plateb, které je nutné zaplatit vždy do 20. dne následujícího měsíce, nelze žádost o Antivirus vyplnit a odeslat na Úřad práce. Zasílejte prosím tyto výpisy v pdf. souboru své mzdové účetní emailem. Jednotlivé programy jsou popsány níže. 1) Program Antivirus A Doba uznatelnosti výdajů je prodloužena do 31. 12. 2020. V režimu A budou moci zaměstnavatelé obdržet příspěvek na výdaje vzniklé v říjnu, listopadu, prosinci. Uznatelným výdejem je náhrada mzdy vyplacená zaměstnanci z důvodu nařízení karantény (podle § 192 zákoníku práce ). Výše příspěvku zůstává zachována na 80 % uznatelných výdajů (náhrada mzdy vyplacená zaměstnanci + odpovídající výše zákonných odvodů), maximálně však 39 000 Kč na zaměstnance a měsíc Režimu A nadále mohou využívat ale zaměstnavatelé i v případě, kdy zaměstnanci nemohou vykonávat práci z důvodu uzavření provozu zaměstnavatele (či jeho významného omezení), jestliže k němu došlo přímo na základě vládních opatření (krizová opatření vlády, mimořádná opatření ministerstva zdravotnictví nebo orgánů ochrany veřejného zdraví). V takovém případě ale může zaměstnavatel využít zvýšeného příspěvku v režimu Antivirus Plus (viz níže) Příklad:  Zaměstnanec dostane od lékaře neschopenku, na které je vyznačeno, že je v karanténě (není nakažen COVID). Vyplacenou náhradu zaměstnanci bude stát kompenzovat zaměstnavateli. 2) Program Antivirus B Doba uznatelnosti výdajů byla prodloužena do 31. 12. 2020, a to za stejných podmínek jako doposud. Výše podpory se nemění, nadále činí 60 % uznatelných výdajů, maximálně 29 000 Kč na jednoho zaměstnance za měsíc. Uznatelným výdajem jsou náhrady mzdy vyplacené z důvodu překážek v práci na straně zaměstnavatele podle § 207 až § 209 zákoníku práce, včetně pojistného odvedeného z této náhrady mzdy. Příklad:  Podnikatel je závislý svou činností na ostatních provozech, které jsou z důvodu vládních nařízení uzavřeny. Například pekař, dováží do restaurace pečivo. 3) Program Antivirus A Plus Týká se pouze zaměstnavatelů, jejichž provoz byl nuceně uzavřen (či významně omezen) krizovými opatřeními vlády nebo mimořádnými opatřeními ministerstva zdravotnictví nebo orgánů ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice). Netýká se nařízených karantén/izolací. Pro ně nadále platí režim A. Parametry Antivirusu Plus Příspěvek ve výši 100 % vyplacené náhrady mzdy + odvody. Výlučně pouze v případě, že zaměstnavatel vyplatil náhradu mzdy podle § 208 zákoníku práce, jestliže překážka v práci vznikla z důvodu nuceného uzavření provozu zaměstnavatele (nebo významného omezení – významným omezením je např. možnost poskytovat stravovací služby prostřednictvím výdejového okénka – provoz uzavřen jako takový není, nicméně je významně omezen) Maximálně 50 000 Kč/měsíc/zaměstnanec, tj. částka včetně povinných odvodů zaměstnavatele Na náklady vzniklé výplatou mzdy za překážky v práci vzniklé po 1. říjnu 2020 (včetně) Mohou jej tedy využít (nejedná se o taxativní výčet situací): Restaurace, a to i pokud mají otevřeno „výdejové okénko“, na zaměstnance, kteří jsou zařazeni na překážky v práci podle § 208 zákoníku práce. Poznámka: V těch případech, kdy byl provoz restaurací/barů z nařízení vlády omezen např. po 22. hodině (od 5. října), resp. 20. hodině (9. října – 13. října) mohou zaměstnavatelé v tomto režimu žádat i na zaměstnance, kterým po 22./20. hodině vznikla překážka v práci (měli rozvrženu směnu, ale nemohli ji odpracovat z důvodu zákazu nařízením vlády). Příspěvek se poskytuje pouze za hodiny trvání překážky v práci. Obdobně tomu je u hotelových restaurací, jejichž provoz byl umožněn do 20. hodiny pro hotelové hosty (mezi 14. říjnem a 22. říjnem). V režimu A plus lze žádat o příspěvek pouze na ty výdaje, které vznikly u zaměstnanců překážkou v práci po 20. hodině (pokud takto byla pracovní doba rozvržena), do této doby se jedná o výdaje uznatelné v režimu B, pokud vznikly překážky v práci, neboť nebyl omezen rozsah hotelových hostů. Od 22. října, kdy byl vládním nařízením omezen okruh osob, které lze v hotelích ubytovat, mohou hotely v režimu A plus žádat v plném rozsahu vzniklých překážek v práci (tzn. na všechny zaměstnance, u nichž překážka v práci vznikla). Nařízením vlády uzavřené prodejny (tj. ty, které nemají výjimku), služby Zaměstnavatel vždy musí posoudit z jakého důvodu překážka v práci vznikla, pro režim A plus jsou způsobilé pouze výdaje vzniklé výplatou náhrady mzdy podle § 208 zákoníku práce, jestliže uzavření provozu (nebo jeho významné omezení) bylo přímo nařízeno vládním opatřením. Pokud překážka v práci vznikla z jiného důvodu, např. omezením poptávky, jsou takové náklady způsobilé pro Režim B čerpáno z:  https://www.mpsv.cz/web/cz/antivirus 4) Pomoc od BENE Pokud budete požadovat vyřízení Antivirusu od naší kanceláře, obraťte se prosím na mzdovou účetní a jednatelku Ivu Hejkrlíkovou. Za žádost bude účtován poplatek jako na jaře ve výši 500,- Kč. S pozdravem Iva a Lukáš Hejkrlíkovi


Sídlo firmy

BENE CB spol. s r.o.
E. Rošického 460/12
370 05 České Budějovice
SKYPE jméno: Firma BENE CB spol. s r.o.
E-mail: office@benecb.cz

IČO: 26020718
DIČ: CZ26020718
vedená v OR u KS České Budějovice, oddlíl C vložka 9344

Provozní doba

Pondělí - čtvrtek 08:00 - 16:00
Pátek 08:00 - 13:30
Polední pauza 11:00 - 12:00

Napište nám

Zásady ochrany osobních údajů

Informace o cookies

BENE CB spol. s r.o.

Všechna práva vyhrazena © 2018