Aktuality
Sleva na sociálním pojištění pro pracující důchodce
Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost nová pravidla pro starobní důchodce, kteří pobírají důchod a zároveň pracují. Tito pracující důchodci mají nově nárok na slevu 6,5 % z důchodového pojištění, což vede k navýšení jejich čistého příjmu. Například při hrubé mzdě 30 000 Kč to znamená přibližně 2 000 Kč měsíčně navíc. Tato sleva se týká zaměstnanců, podnikatelů (OSVČ) i osob pracujících na dohodu, za předpokladu, že jejich práce zakládá účast na důchodovém pojištění a důchod je vyplácen. Pro uplatnění slevy je nutné splnit všechny podmínky po celý kalendářní měsíc. Zaměstnanci žádají o slevu prostřednictvím svého zaměstnavatele, zatímco OSVČ ji uplatňují při podávání přehledu o příjmech a výdajích za uplynulý rok. Současně s touto změnou byl zrušen mechanismus zvyšování důchodu za další odpracované doby. Pokud důchodce získal 360 odpracovaných dnů do 31. prosince 2024, může o zvýšení důchodu ještě požádat; v opačném případě již tato možnost není dostupná. Aby pracující důchodce mohl využít slevu 6,5 % na důchodovém pojištění, musí splnit tyto podmínky: Pobírání starobního důchodu – Sleva se vztahuje pouze na osoby, které již pobírají starobní důchod. Výdělečná činnost zakládající účast na důchodovém pojištění – Musí se jednat o zaměstnání nebo podnikání, kde se platí důchodové pojištění: Zaměstnanci – Pracovní poměr nebo dohoda o pracovní činnosti (DPČ) s příjmem nad 4 499 Kč měsíčně. OSVČ – Pokud mají povinnost hradit důchodové pojištění (při překročení rozhodné částky pro hlavní činnost). Dohody o provedení práce (DPP) – Musí být měsíční příjem nad 11 499 Kč, jinak se důchodové pojištění neplatí a sleva se neuplatní. Plnění podmínek po celý kalendářní měsíc – Pokud důchodce například přestane pobírat důchod nebo se změní jeho pracovní status v průběhu měsíce, sleva se na tento měsíc neuplatní. Zaměstnanec musí požádat zaměstnavatele – Sleva se neuplatní automaticky. Zaměstnanec musí informovat zaměstnavatele a doložit, že pobírá starobní důchod. OSVČ uplatňují slevu v ročním přehledu – Podnikatelé slevu uplatní až při podání přehledu o příjmech a výdajích na ČSSZ za celý rok. Pokud důchodce nesplní všechny podmínky, na slevu v daném měsíci nemá nárok.
Vrácení DPH z nezaplacených závazků 6 měsíců po splatnosti
V platnosti od 1.1.2025 dle Zákona 235/2004 §74b je nové pravidlo pro uplatnění odpočtu daně z přidané hodnoty u závazků, které jsou po splatnosti více jak 6 měsíců. Co to znamená? Jedná se jen o ty závazky, které vznikly po 1.1.2025 a dále (viz přechodná ustanovení v zákoně, netýká se závazků, které měly splatnost v roce 2024 a níže) Pokud je závazek, na kterém si poplatník uznal DPH po splatnosti více jak 6 měsíců, má za povinnost vrátit DPH z částky, která je neuhrazená Závazkem je i doklad, který byl vystaven v režimu přenesené daňové povinnosti, nebo v Reverse Charge a splňuje podmínky viz výše Smyslem tohoto nového pravidla je zajištění, že nedochází k vystavování fiktivních faktur mezi firmami bez úhrad Co to znamená v naší spolupráci? Bude kladen větší důraz na klienty, aby probíhala častější kontrola nezaplacených závazků. Tzn. budeme zasílat klientovi reporty a rešit s ním, jak byly tyto závazky ne/uhrazeny a budeme požadovat doklady k identifikaci plateb. V příkladu běžná faktura Klient obdrží fakturu za 10 000,- Kč + 2 100 ,- Kč DPH se splatností 20.1.2025 Klient zaplatí pouze polovinu, tzn. 6 050,- Kč Dne 20.7.2025 je faktura po splatnosti 6 měsíců V rámci daňového přiznání k DPH za červenec bude muset klient vrátit poměrnou část DPH, tj. 1 050,- Kč Pokud klient DPH doplatí někdy v následujícím období, může si opět DPH nárokovat zpátky V příkladu RPDP Klient obdrží fakturu za 10 000,- Kč v RPDP se splatností 20.1.2025 Dochází k samovyměření DPH ve výši 2 100,- Kč a to jak na straně odpočtu DPH tak i povinnost DPH Dne 20.7.2025 je faktura po splatnosti 6 měsíců V rámci daňového přiznání k DPH za červenec bude muset klient vrátit DPH ve výši 2 100,- Kč Pokud klient DPH doplatí někdy v následujícím období, může si opět DPH nárokovat zpátky
Ceník služeb rok 2025
Níže jsou uvedeny ceny za naše služby pro rok 2025. Ceny jsou uvedeny bez DPH Zpracování účetnictví paušální cena domluvena s klientem. Pro rok 2025 se navyšuje o roční inflaci ve výši 2,4% Popis činnosti Třídění dokladů Účtování Kontrola výsledků Telefonní a e-mailová komunikace – řešení běžných záležitostí Zpracování mezd Zpracování mzdy pro hlavní pracovní poměr 350,- Kč Zpracování mzdy pro dohodu o provedení práce a činnosti 250,- Kč Popis činnosti Personalistika (uložení, třídění smluv, apod.) Zpracování mezd Kontrola mzdových účtů s účetnictvím Archivace mezd Vyúčtování zálohové a srážkové daně Zpracování daňových přiznání Daň z příjmu právnických osob 3 000,- Kč Daň z příjmu fyzických osob (OSVČ) 2 000,- Kč Daň z příjmu fyzických osob (pouze závislá činnost) 600,- Kč Silniční daň min. 500,- Kč (závisí na počtu vozidel) Daň z nemovitosti od 2 000,- Kč (podle náročnosti) Ostatní Žádost o bezdlužnost 300,- Kč (zahrnut poplatek, který platíme na FÚ) Upomínky 200,-Kč Přístup dokladujto.cz 200,-Kč Správa datových schránek 200,- Kč Vícepráce Každý klient má v rámci smlouvy podepsané s naší společností 1 hodinu poradenství zdarma. Do tohoto poradenství se započítávají i vícepráce, které byly dříve fakturovány jako jednotlivé položky. Klientovi je počítána každá čtvrthodina, která přesahuje právě hodinu poradenství v rámci paušálu a to sazbou pro rok 2025 ve výši 750,- Kč/hodina. Vícepráce jsou rozděleny do dvou kategorií Vícepráce – účetnictví Osobní nebo online schůzky s klientem Řešení nedodaných dokladů Telefonní a e-mailová komunikace – pokud se jedná o poradenství nad rámec běžných služeb Dodatečné DPH, KH, SH aj. – tj. čas, který z důvodu chyby klienta trávíme na vyřešení dodatečných daňových tvrzení Valná hromada – zpracování zápisu z valné hromady Audit – spolupráce a řešení auditu pro firmy Datové schránky – v případě, že mají návaznost na daňové kontroly, aj. Jiné smlouvy – zpracování jiných smluv nad rámec služeb (nájemní apod.) Kalkulace – zejména pro zdravotní sféru Programování – excel, jiný program Registrace – FÚ, ŽÚ apod. Podrobnější výkaznictví – pokud klient žádá podrobnější výkazy, nebo výkazy pro banky apod. Bankovnictví – placení příkazů (faktury) Intrastat – zpracování výkazu pro Intrastat Statistiky – zpracování statistik od ČSÚ apod. Vícepráce – mzdy Osobní nebo online schůzky s klientem Telefonní a e-mailová komunikace – pokud se jedná o poradenství nad rámec běžných služeb Datové schránky – výzvy k doložení dokumentů, zamítnutá podání Kontrola OSSZ, ZP, ÚP, IP, FÚ – pravidelné a mimořádné kontroly související se mzdami Vytváření smluv – pracovní smlouvy, DPP, DPČ, jednatelské smlouvy, ukončení smluv, dodatky, mzdové výměry Přihlášky a odhlášky zaměstnance – OSSZ, ZP, ÚP, změna údajů, nástupy a ukončení MD/RD Přihlášky a odhlášky organizace – OSSZ, ZP, KOOP Výstupní dokumenty zaměstnance – potvrzení příjmů, ZL, ELDP Žádosti úřadů – daňový bonus, žádosti o vratky, žádosti o storna Potvrzení příjmů – pro ÚP, pro banku, pro policii, pro jiného zaměstnavatele, pro ZP, pro soud Exekuce – součinnosti, oznámení o ukončení PP, telefon na ověření zůstatku Pracovní úrazy – příprava záznamu, vysvětlení postupu klientovi, formuláře pro OSSZ a KOOP, zajištění součinnosti po dobu vyřízení (1-12 měsíců) Roční vyúčtování daně Statistika
Proces zpracování DPP od 1.7.
Vážení klienti, níže je popsán postup, kterým se musí zaměstnavatel řídit u dohod o provedení práce od 1.7.2024. 1. Zaměstnavatelé, kteří JSOU přihlášeni u OSSZ nejdéle do 20.8.2024 musí zaměstnavatel nahlásit u OSSZ všechny zaměstnance pracující na DPP nahlásit se musí i ti dohodáři, kterým nenáleží odměna za měsíc červenec, ale mají uzavřenou platnou smlouvu (tj. např. do 31.12.2024) za všechny dohodáře s platnou smlouvu viz předchozí bod se bude muset každý měsíc podávat zvláštní formulář a to i za ty, kteří nemají v daný měsíc žádný příjem 2. Zaměstnavatelé, kteří NEJSOU přihlášeni u OSSZ jedná se o ty zaměstnavatele, kteří nejsou přihlášení u OSSZ právě z důvodu, že např. zaměstnávají pouze zaměstnance na DPP pro tyto zaměstnavatele platí stejné podmínky jako jsou uvedené v bodě 1, nicméně zde vzniká další povinnost a to přihlásit organizaci k OSSZ a to nejdéle do 31.7.2024 zaměstnavatele budou muset dále podávat Přehled o výši pojistného a to i nulový za každý kalendářní měsíc 3. Shrnutí všechny výše uvedené administrativní kroky za klienta budeme zařizovat v rámci víceprací. Stále se čeká na programové úpravy a to i na straně OSSZ proto, abychom mohli za klienta zpracovávat tyto hlášení, potřebujeme přístupy do datové schránky společnosti, jelikož jiným možným způsobem nelze podání podat upozorňujeme zde zejména roční klienty, kteří si mzdy zpracovávají sami, že musí od 1.7.2024 dodržovat výše uvedené pravidla, proto doporučujeme se obrátit na naší kancelář a řešit tyto věci s našim mzdovým oddělením