Aktuality


22.01.2024 publikoval Lukáš Hejkrlík

Stravné jako benefit od roku 2024

Schválením konsolidačního balíčku dochází od roku 2024 k podstatným změnám u poskytnutí „Stravného“. Níže uvádíme, otázky a odpovědi na jednotlivé běžně poskytované benefity v oblasti stravného. Nicméně hned v úvodu chceme upozornit, že od roku 2024 nelze zaplacené „jídlo“ automaticky považovat za nedaňový náklad, ale bohužel se musí v této souvislosti vést zvláštní evidence a dodaňovat toto poskytnutí ve mzdě. Proto apelujeme na klienty, aby upustili od placení obědů s obchodními partnery, nákupu jídla v obchodních řetězcích apod. (viz kapitola 3) a raději se zaměřili na stravenkový paušál (viz kapitola 1) kterým vyřeší veškerou tuto problematiku v oblasti stravování. 1. Stravenkový paušál Co je to stravenkový paušál? Stravenkový paušál je příspěvek zaměstnavatele na stravování jeho zaměstnance. O tomto benefitu musí existovat vnitřní směrnice, která upravuje poskytnutí stravenkového paušálu. Jedná se o peněžitý benefit, který je osvobozen od sociálního a zdravotního pojištění a to do výše stanovené zákonem pro rok 2024 ve výši 116,20 (pro rok 2023 byl limit do výše 107,10 Kč) Jaké jsou podmínky stravenkového paušálu? Zaměstnanci dle zákona náleží stravenkový paušál za každý odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 3 hodiny Oproti roku 2023 náleží zaměstnanci druhý stravenkový paušál za odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 11 hodin Stravenkový paušál nelze kombinovat s jiným druhem poskytnutí „stravného“ (Stravenky viz kapitola 2, Poskytnutí závodního stravování viz kapitola 3, Cestovné viz kapitola 4) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnavatele? Stravenkový paušál je pro rok 2024 daňově uznatelným nákladem Pozor však, pokud poskytnutý stravenkový paušál dle směrnice zaměstnavatele je vyšší než zákonný (116,20 Kč viz výše), je tento poskytnutý nadlimitní stravenkový paušál podroben sociálnímu pojištění (24,8) a zdravotním pojištění  (9%). Nicméně stále platí, že celý stravenkový paušál včetně odvodů je daňově uznatelným nákladem. (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenkový paušál ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnance? Stravenkový paušál je pro zaměstnance osvobozen do výše 116,20 (pro rok 2024). Tzn. zaměstnanec z tohoto benefitu neplatí sociální a zdravotní pojištění ani daň V případě, že zaměstnavatel poskytuje dle své směrnice vyšší stravenkový paušál, je rozdíl oproti osvobozenému příjmu zatížen sociálním pojištěním (7,1%), zdravotním pojištění (4,5% a daní (15%). (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenkový paušál ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním a to včetně daně) 2. Stravenky Co jsou to stravenky? Stravenky jsou příspěvek zaměstnavatele na stravování jeho zaměstnance. Typicky se jedná o ceninu v určité hodnotě, kterou zaměstnanec dostane. Dnes jsou nicméně možné i elektronické stravenky. O tomto benefitu musí existovat vnitřní směrnice, která upravuje poskytnutí stravenek zaměstnanci. Jedná se o peněžitý benefit, který je osvobozen od sociálního, zdravotního pojištění, a to do výše stanovené zákonem pro rok 2024 ve výši 116,20 (pro rok 2023 byl limit do výše 107,10 Kč) Jaké jsou podmínky stravenek? Zaměstnanci dle zákona náleží stravenka za každý odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 3 hodiny Oproti stravenkovému paušálu vydání dvou stravenek za jeden den po odpracování 11 hodin není možný Stravenky nelze kombinovat s jiným druhem poskytnutí „stravného“ (Stravenkový paušál viz kapitola 1, Poskytnutí závodního stravování viz kapitola 3, Cestovné viz kapitola 4) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnavatele? Stravenky jsou pro rok 2024 daňově uznatelným nákladem. v plném výši. Pozor však, pokud poskytnuté stravenky dle směrnice zaměstnavatele jsou vyšší než zákonné (116,20 Kč viz výše), jsou tyto poskytnuté nadlimitní stravenky podrobeny sociálnímu pojištění (24,8) a zdravotním pojištění  (9%). Nicméně stále platí, že celé stravenky včetně odvodů jsou daňově uznatelným nákladem. (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenky ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnance? Stravenky jsou pro zaměstnance osvobozeny do výše 116,20 (pro rok 2024). Tzn. zaměstnanec z tohoto benefitu neplatí sociální a zdravotní pojištění ani daň V případě, že zaměstnavatel poskytuje dle své směrnice stravenky ve výšší nominální hodnotě, je rozdíl oproti osvobozenému příjmu zatížen sociálním pojištěním (7,1%), zdravotním pojištění (4,5% a daní (15%). (Příklad: zaměstnavatel poskytuje stravenky ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním a to včetně daně) 3. Poskytnutí závodního stravování Co je to závodní stravování? Závodní stravování je příspěvek zaměstnavatele na stravování jeho zaměstnance. Typicky se jedná o dovoz jídla na pracoviště. O tomto benefitu musí existovat minimálně evidence odebraných jídel jednotlivými zaměstnanci. Jedná se o nepeněžitý benefit, který je osvobozen od sociálního, zdravotního pojištění, a to do výše stanovené zákonem pro rok 2024 ve výši 116,20 bez DPH (pro plátce DPH) a 116,20 vč. DPH pro neplátce DPH Jaké jsou podmínky poskytnutí závodního stravování? Zaměstnanci dle zákona náleží poskytnutí závodního stravování za každý odpracovaný den, pokud odpracoval alespoň 3 hodiny Oproti stravenkovému paušálu poskytnutí závodního stravování za jeden den po odpracování 11 hodin není možný Poskytnutí závodního stravování nelze kombinovat s jiným druhem poskytnutí „stravného“ (Stravenkový paušál viz kapitola 1, Poskytnutí závodního stravování viz kapitola 3, Cestovné viz kapitola 4) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnavatele? Poskytnutí závodního stravování je pro rok 2024 daňově uznatelným nákladem. v plném výši, pokud se jedná o formu poskytnutí např. obědu v přiměřené cenové relaci. Ostatní stravování je řešeno jako zvláštní subkapitola níže. Pozor však, pokud poskytnuté závodní stravování zaměstnavatelem je vyšší než zákonné (116,20 Kč viz výše), je toto poskytnutí nadlimitního závodního stravování podrobeno sociálnímu pojištění (24,8) a zdravotnímu pojištění  (9%). Nicméně stále platí, že celé závodní stravování včetně odvodů jsou daňově uznatelným nákladem. (Příklad: zaměstnavatel poskytuje závodní stravování ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním) Jaké jsou daňové dopady ze strany zaměstnance? Poskytnutí závodního stravování je pro zaměstnance osvobozeno do výše 116,20 (pro rok 2024 viz výše). Tzn. zaměstnanec z tohoto benefitu neplatí sociální a zdravotní pojištění ani daň V případě, že cena obědu, kterou zaměstnavatel zabezpečuje je ve výšší než zákonem daná (116,20 viz výše), je rozdíl oproti osvobozenému příjmu zatížen sociálním pojištěním (7,1%), zdravotním pojištění (4,5% a daní (15%). (Příklad: zaměstnavatel poskytuje závodní stravování ve výši 120-, Kč. Rozdíl 3,80 Kč (120 – 116,20) bude muset být zatížen sociálním a zdravotním pojištěním a to včetně daně) Specifické případy pro závodní stravování pozor, pokud zaměstnavatel nemá stálého poskytovatele závodního stravování a platí např. svým zaměstnancům jídlo skrze poskytovatele dovážkových služeb. I v tomto případě, musí zaměstnavatel vést evidenci jednotlivých odebraných obědů, pokud toto stravování platí z firemního účtu nebo v hotovosti. evidenci je následně nutné dodat ke zpracování mezd za předchozí měsíc mzdovému oddělení, které následně provede srážky viz výše. (např. pokud zaměstnanec „dostane“ dvě jídla za den, je osvobození pouze do částky 116,20 a zbytek podléhá dodanění viz výše. díky digitalizaci dochází od roku 2024 i k většímu propojení jednotlivých úřadů, proto např. správa sociálního pojištění může žádat finanční úřady o poskytnutí informací o nákladech typu stravného, které následně bude chtít od zaměstnavatele doložit a prověřit, že došlo ke správnému stanovení srážek ze mzdy dále je nutné upozornit, že nelze tyto vynaložené výdaje na stravování brát jako nedaňový náklad (viz další podkapitola Nedaňové náklady při stravování). tabulka obědů by pak měla obsahovat alespoň údaje viz níže. Nicméně upozorňujeme, že jednotlivá evidence částek za vynaložené obědy se musí rovnat součtu z dodávaných dokladů za obědy a dále musí být v souladu s docházkou jednotlivých zaměstnanců (např. při dovolené/nemoci nemůže zaměstnanci náležet oběd, apod.) Datum Dodavatel Zaměstnanec Hodnota obědu Podmínka 3 hodin Dodanění obědů 12.01.2024 Dobrá restaurace Honza 130 ANO 13,8 12.01.2024 Dobrá polívka Tomáš 150 ANO 33,8 13.01.2024 Indická restaurace Kateřina 130 ANO 13,8 14.01.2024 Burger bistro Honza 135 ANO 18,8 14.01.2024 Česká kuchařka Kateřina 158 ANO 41,8 Nedaňové náklady při stravování Zákona umožňuje některé položky zahrnout jako nedaňový náklad firmy, aniž by se musela případně srazit zaměstnanci ze mzdy. jedná se například o drobné pohoštění, které svým charakterem nedosahují intenzity stravování a nesuplují tedy hlavní denní jídla (např. pracovní porada, kdy zaměstnavatel koupil chlebíčky, zákusky, ovoce). dále například oběd s obchodním partnerem, přičemž o tomto obchodním obědu musí existovat zápis, nebo jiný důkaz (např. fotografie s obchodním partnerem v dané restauraci) co se týče nápojů typu voda, čaj, káva, džus apod. ty jsou z hlediska zákona brány jako nedaňový náklad firmy 4. Cestovné náhrady Co jsou to cestovní náhrady? Cestovní náhrady jsou náhrady, které náleží zaměstnanci v případě, že je svým zaměstnavatelem vyslán na pracovní cestu Zaměstnanci následně náleží cestovního náhrada (tuzemské cestovní náhrada) a to podle doby, kdy byl na pracovní cestě Počet hodin Náhrada 5 – 12 hod. 140 – 166 Kč 12 – 18 hod. 212 – 256 Kč více jak 18. hod. 333 – 398 Kč U zahraničních pracovních cest se sazby řídí dle vyhlášky 341/2023 a to podle jednotlivých zemí (např. u Německa za celodenní pracovní cestu náleží náhrada ve výši 45 EUR, apod.) Jaké jsou daňové dopady? Cestovní náhrady jsou dané zákonem a jsou plně daňovým nákladem společnosti U zaměstnance je tato cestovní náhrada osvobozena od sociálního a zdravotního pojištění a to včetně daně jako u výše uvedených kapitol nelze cestovní náhradu kombinovat se stravenkovým paušálem, stravenky, nebo závodním stravováním 5. Náhrada za využití vlastního vozidla Co je to náhrada za využití vlastního vozidla? v případě, že zaměstnanec využívá při práci vlastní dopravní prostředek, náleží takovému zaměstnanci náhrada pro účely vyplacení náhrady je nutné vést evidenci jízd fixní náhrada za vozidlo se dále počítá jako počet ujetých kilometrů * (amortizace 5,6 Kč/km + sazba pohonné hmoty * (průměrná spotřeba vozidla/100) ) Pro rok 2024 jsou zatím stanoveny tyto sazby Benzin 95 oktanů 38,2 Benzin 98 oktanů 45,2 Nafta 38,7 Elektřina 7,7


18.01.2024 publikoval Lukáš Hejkrlík

Žádost o roční zúčtování záloh a daňové zvýhodnění za zdaňovací období 2023

Tento článek obsahuje podrobný návod, jak si správně zaměstnanec vyplní formulář Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2023 (dále jen „žádost“). Na úvod je třeba napsat, že tento formulář má za povinnost si vyplnit zaměstnanec, nikoliv zaměstnavatel. My, jako Váš partner v oboru účetnictví, daní a mezd pro Vás připravíme žádost pro kmenové zaměstnance pouze v rozsahu vyplnění základních údajů. Jak zjistíte níže, není možné, aby zaměstnavatel věděl o všech slevách a odpočtech, které chce zaměstnanec u Vás uplatnit v rámci zúčtování záloh. Proto tento článek slouží i pro Vaše zaměstnance jako návod, na co vše mají nárok. Pokud zaměstnanec nedodá vyplněnou žádost včetně potřebných dokumentů do účtárny nejdéle do 15.2.2024, vystavuje se tak riziku, že mu roční zúčtování ve mzdě nebude provedeno a bude si muset podat daňové přiznání za konkrétní zdaňovací období sám. Pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr před koncem roku a nenastoupil do dalšího zaměstnání, může si u posledního zaměstnavatele v roce zažádat o roční zúčtování záloh, pokud splní i další podmínky viz. níže. Obrázky slouží pro ilustraci k vyplnění! 1. Co je to roční zúčtování záloh Při výpočtu mzdy je zaměstnanci srážena daň, kterou jako zaměstnavatel (plátce) odvádíte za své zaměstnance (poplatníky) na místně příslušný finanční úřad. V rámci prohlášení poplatníka daně fyzických osob (dále jen „prohlášení“) viz článek zde, si zaměstnanec v průběhu roku uplatňuje základní slevy, na které má dle svého prohlášení nárok. Existují odpočty, které si nemůže zaměstnanec v průběhu roku uplatnit, protože vyúčtování těchto odpočtů může doložit pouze jednou za rok na základě konkrétního potvrzení. Tyto odpočty budou vysvětleny dále níže. Ne všichni zaměstnanci můžou požádat o roční zúčtování daně, proto je třeba splnit níže uvedené podmínky: zaměstnanec neměl v průběhu roku jiné příjmy než ze závislé činnosti (tj. zaměstnání). Ostatními příjmy se rozumí podnikání (OSVČ) podle §7, kapitálové příjmy (např. akcie, dividendy, apod.) podle §8, příjmy z pronájmu podle §9 a nebo ostatní příjmy podle §10 zákona o dani z příjmu, neměl současně více pracovních poměrů u více zaměstnavatelů. Pracovním poměrem se vedle hlavního pracovního poměru rozumí i dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti, výplata odškodnění pracovních úrazů pojišťovnou (Kooperativa nebo České pojišťovna) atd. pokud zaměstnanec nenahlásí včas změny vyplněné v původním prohlášení a v rámci ročního zúčtování by měl daň vracet, má za povinnost podat daňové přiznání za konkrétní rok a roční zúčtování mu zaměstnavatel nemůže udělat Podmínky pro vyplacení ročního zúčtování záloh zaměstnavatel vyplatí svému zaměstnanci roční zúčtování záloh pouze v případě, že je částka vyšší než 50,- Kč pokud si zaměstnanec dodatečně uplatňuje zvýhodnění na děti, může mu je zaměstnavatel vyplatit pouze tehdy, pokud jeho rozhodný příjem byl vyšší než 6-ti násobek minimální mzdy pro konkrétní rok (pro rok 2023 je rozhodná částka 103 800,- Kč) roční zúčtování musí zaměstnanec doložit potvrzeními a žádostí viz níže 2. Základní údaje o plátci a poplatníkovi Období = rok, za který zaměstnanec žádá o roční zúčtování záloh. Identifikace poplatníka = Zde vypisuje poplatník (zaměstnanec) své příjmení, jméno a rodné číslo. U cizinců lze vyplnit datum narození. Identifikace plátce daně (název) = plátce daně je zaměstnavatel, u kterého je zaměstnanec v době podání žádosti zaměstnán. Zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby. 3. Příjmy od předchozích plátců daně Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří měli v průběhu roku více zaměstnavatelů. Musí být však splněna podmínka, že pracovně právní vztah nebyl souběžný s jiným pracovně právním vztahem. V tomto případě si musí zaměstnanec podat daňové přiznání sám a nemá na roční zúčtování záloh od současného ani předchozího zaměstnavatele nárok. Pro správný výpočet musí doložit potvrzení o zdanitelných příjmech za příslušný rok. Pokud zaměstnanec byl hlášen na úřadu práce jako žadatel o pracovní místo, tuto sekci nevyplňuje, ale dokládá k ročnímu zúčtování potvrzení od úřadu práce o evidenci uchazeče. Pokud zaměstnanec neměl žádný zdanitelný příjem a zároveň nebyl vedený na úřadu práce, dokládá se čestné prohlášení o této skutečnosti. V kalendářních měsících = číselně vyplňuje měsíce, ve kterých pracoval u jiného zaměstnavatele Identifikace předchozích plátců daně = zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby u které byl zaměstnanec zaměstnán. 4. Nezdanitelné části základu daně Tato sekce se věnuje ostatním slevám, které poplatník dokládá potvrzením. Do sloupce „Uplatňuji“ zaměstnanec napíše křížek, pokud tuto slevu doloží a do sloupce „Uplatňovaná částka“ vypíše částku uvedenou na potvrzení. Bezúplatná plnění – dary = dar obcím, krajům nebo jiným organizačním složkám státu, právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek na vědu, vzdělání, kulturu, školství požární ochranu. Dále zdravotním zařízením, církvím nadacím apod. Minimální částka jednoho daru musí činit 1 000,- Kč. Pokud zaměstnanec v průběhu roku daroval krev nebo plazmu, má nárok na uplatnění nezdanitelné části základu daně ve výši 3.000,- Kč za každý odběr. O všech darech zaměstnanec dokládá potvrzení. Úroky z úvěru na financování bytových potřeb = částku, kterou zaměstnanec vynaloží jako úrok na hypotéčním úvěru nebo stavebním spoření na pozemek nebo nemovitost, kterou využívá pro svou vlastní bytovou potřebu. Zaměstnanec dokládá potvrzení o zaplacených úrocích. Maximální částka, kterou lze odečíst od základu daně je 300 000,- Kč u z úvěru zřízeného do 31.12.2020 a 150 000,- Kč u úvěru zřízeného od 1.1.2021, v součtu obou druhů pořízení max. 300 000 Kč. Dále je potřeba vyplnit dodatkové prohlášení vysvětleno níže. Pokud zaměstnanec v žádosti o roční zúčtování záloh uvádí úroky z úvěru poprvé, je nutné doložit kopii úvěrové nebo hypotéční smlouvy. Penzijní pojištění = od základu daně lze na základě potvrzení odečíst částka maximálně 24 000,- Kč a to v součtu všech uzavřených penzijních pojištění. Odpočet se počítá jako rozdíl zaplacené částky za kalendářní měsíc vyšší než o 1 000,- Kč. Soukromé životní pojištění = od základu daně lze na základě potvrzení odečíst částka maximálně 24 000,- Kč a to v součtu všech uzavřených životních pojištění. Členské příspěvky = pokud je zaměstnanec členem odborové organizace, může si na základě potvrzení odečíst maximální částku 3 000,- Kč. Úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání = zaměstnanec si může odečíst na základě potvrzení částku 10 000,- Kč nebo 13 000,- Kč u zaměstnanců se zdravotním postižením nebo 15 000,- Kč u zaměstnanců s těžkým zdravotním pojištěním v případě, že vynaloží výdaje na vzdělání podle Zákona č. 179/2006 Sb., o ověření a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. 5. Prohlášení o bytové potřebě Tuto sekci vyplní zaměstnanec v případě, že si uplatňuje úroky z hypotéky/stavebního spoření (dále jen „úroky) viz předchozí kapitola. Úroky může zaměstnanec sdílet s jinými poplatníky a může kvůli daňové optimalizaci tyto úroky poměrem mezi poplatníky rozdělit. Pokud poplatník přerozděluje část úroků na jiného poplatníka, vyplní výše uvedenou tabulku o dalších poplatnících. V případě, že si zaměstnanec odpočítává 100% úroků dále již nevyplňuje ostatní poplatníky podílející se na tomto hypotéčním úvěru. Zaměstnanec musí dále vybrat variantu zřízení úvěru dle data pořízení – lze vybrat jednu či obě možnosti. Dále zaměstnanec musí vyplnit adresu nemovitosti, kde bydlí a využívá pro financování tohoto bydlení hypotéční úvěr/stavební spoření.   6. Sleva za zastavenou exekuci   Díky novelizaci zákona se mají zastavit ty exekuce, které trvají více než 3 roky a týkají se pohledávek do 1 500 Kč bez příslušenství a během této doby nebylo nic vymoženo. Oprávněnému, tedy věřiteli, pak bude náležet náhrada ve výši 30 % z částky vymáhané pohledávky bez příslušenství. Maximální částka za jednu zastavenou exekuci činí 450 Kč. Toto plnění se nebude poskytovat v penězích, ale ve formě slevy na dani z příjmů. Nárok se dokládá potvrzením od exekutora – Usnesení o zastavení exekuce. Sleva na zastavenou exekuci se netýká dlužníků, na které je vedeno exekuční řízení!   7. Sleva na manželku   Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří hospodaří ve společné domácnosti s manželem/manželkou a jejich příjem za zdaňovací období nepřesáhne částku 68 000,- Kč. Příjmem se pro tyto účely rozumí například příjmy ze závislé činnosti (hlavní pracovní poměr, příjmy z dohody o provedení práce, pracovní činnosti) podle §6, příjmy z podnikání (OSVČ) podle §7, kapitálové příjmy (např. akcie, dividendy, apod.) podle §8, příjmy z pronájmu podle §9 a nebo ostatní příjmy podle §10 zákona o dani z příjmu. Příjmem se ale dál rozumí výplata nemocenské dávky (nemocenská, státní důchody, podpora v nezaměstnanosti, peněžitá pomoc v mateřství, apod.). Příjmem se pro tyto účely nerozumí rodičovský příspěvek. Základní sleva na manželku je ve výši 2 070- Kč za měsíc, tj. 24 840,- Kč roční sleva. Pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P sleva je za konkrétní měsíc dvojnásobná, tj. 4 140,- Kč a roční sleva dále maximálně ve výši 49 680,- Kč. Zaměstnanec je povinen k této sekci doložit čestné prohlášení manželky/manžela, že si za minulý kalendářní rok nevydělal/nevydělala víc než 68 000,- Kč. Pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P tak i tento průkaz. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vyplňuje jméno, příjmení a rodné číslo manželky/manžela. Nárok splněn za = zde se vypisují měsíce, kdy byla celková částka příjmů manžela/manželky nižší jak 68 000,- Kč. Pro uplatnění slevy na manžela/manželku se však počítá s příjmy za celý kalendářní rok. ZTP/P = zaměstnanec vyplní křížek, pokud je manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P Nárok splněn za = zde se vypisují měsíce, ve kterých byl manžel/manželka držitelem průkazu ZTP/P   8. Sleva za umístnění dítěte Tuto sekci vyplňují pouze ti zaměstnanci, kteří mají děti, které žijí se zaměstnancem ve společné domácnosti a zároveň zaměstnanec vynaložil výdaje na umístnění dítěte v předškolním zařízením. Maximální částka kterou si může zaměstnanec uplatnit na jedno dítě je výše minimální mzdy za konkrétní rok (pro rok 2023 je maximální částka 17 300,- Kč). Zaměstnanec je povinen doložit potvrzení o vynaložených výdajích na jednotlivé dítě. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vypisuje jméno, příjmení a rodné číslo dítěte. Vynaložená částka = vynaložená částka na umístění dítěte v předškolním zařízení, která je napsána na potvrzení.   9. Podpisová část Zaměstnanec, který uplatňuje dodatečné slevy nebo daňové zvýhodnění na vyživované děti, označí políčko vedle textu „Současně žádám v souladu s § 38k odst. 7 zákona o dodatečné uplatnění slev na dani/daňového zvýhodnění“ křížkem a postupuje dále dodatečným vyplněním prohlášením viz článek zde. Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění učiněná = zde se podepíše zaměstnanec a dopíše datum podpisu Ověření plátcem daně = zde se podepíše zaměstnavatel a dopíše datum podpisu 9. Další záznamy Tato sekce slouží zejména k dodatečným záznamům a změnám, případně jako nástavba jednotlivých sekcí v případě, že daná sekce nemá dostatek kolonek pro vyplnění všech informací.


18.01.2024 publikoval Lukáš Hejkrlík

Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti pro rok 2024

Tento článek obsahuje podrobný návod, jak si správně má Váš zaměstnanec vyplnit formulář Prohlášení poplatníka daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti pro rok 2024 (dále jen „prohlášení“). Na úvod je třeba napsat, že tento formulář má za povinnost si vyplnit zaměstnanec, nikoliv zaměstnavatel. My, jako Váš partner v oboru účetnictví a mezd pro Vás připravíme prohlášení pro kmenové zaměstnance pouze v rozsahu vyplnění základních údajů. Jak zjistíte níže, není možné, aby zaměstnavatel věděl o všech slevách, které chce zaměstnanec u Vás uplatnit, proto tento článek slouží i pro Vaše zaměstnance jako návod, na co vše mají nárok. Pokud zaměstnanec nepodepíše, respektive neodevzdá vyplněné prohlášení do účtárny  nejdéle do 15.2.2024, vystavuje se tak snížení své mzdy o daň z příjmu ze závislé činnosti (minimálně za měsíc leden). Na závěr je třeba upozornit, že v jednom měsíci může Váš zaměstnanec uplatňovat veškeré slevy a odpočty pouze u jednoho zaměstnavatele. Pokud tedy dojde ke změně v některé části prohlášení, je třeba to zaměstnavateli nahlásit. Prohlášení také automaticky končí s pracovně právním poměrem, tzn. že není třeba žádnou písemnou formou prohlášení rušit. Obrázky slouží pouze pro ilustraci k vyplnění. 1. Základní údaje o plátci a poplatníkovi Období = rok, za které zaměstnanec uplatňuje slevy a odpočty u plátce daně Název plátce daně =  plátce daně je zaměstnavatel, který v rámci výpočtu mzdy sníží zaměstnanci mzdu o vypočtenou daň. Zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby. Adresa = zde se vyplní adresa obchodní společnosti nebo adresa fyzické osoby, u které zaměstnanec uplatňuje slevy a odpočty. Příjmení, Jméno, Rodné číslo = Zde vypisuje poplatník, tj. ten kdo je zpoplatněn (zaměstnanec) své příjmení, jméno a rodné číslo. Pokud dojde v průběhu roku ke změně například příjmení poplatníka plátce, nahlásí to zaměstnanec zaměstnavateli jiným způsobem. Není nutné vyplňovat nové prohlášení, protože hlavním identifikátorem poplatníka je jeho rodné číslo. Adresa bydliště (místo trvalého pobytu) = adresa, kterou má poplatník hlášenou jako svůj trvalý pobyt v platném občanském průkazu. Adresa trvalého pobytu se může lišit od adresy bydliště, tj. adresa, kde se poplatník zdržuje. O skutečnosti změny trvalého pobytu nebo bydliště má zaměstnanec povinnost nahlásit svému zaměstnavateli jiným způsobem. Není nutné vyplňovat nové prohlášení, protože hlavním identifikátorem poplatníka je jeho rodné číslo. Daňový nerezident ČR dále vyplní = daňovým nerezidentem se rozumí osoba s jinou státní příslušností než českou. Nerezident dále vyplní číslo a typ dokladu totožnosti poplatníka (pas, občanský průkaz ze země původu), Stát, který tento doklad vydal, Identifikace pro daňové účely a v neposlední řadě vyplní stát, jehož je poplatník daňovým rezidentem. 2. Slevy podle §35ba odst. 1 Slevy na dani jsou částky, o kterou se snižuje vypočtená daň. Pokud by sleva byla větší než vypočtená daň, zaměstnanci se rozdíl nekompenzuje. Všechny uvedené slevy lze uplatnit pouze u jednoho zaměstnavatele za kalendářní měsíc. Základní sleva na poplatníka = základní sleva ve výši 2 570,- Kč za měsíc. Slevu lze uplatnit pouze na základě řádně vyplněného prohlášení. Základní slevu na invaliditu = sleva ve výši 210,- Kč za měsíc. Slevu je třeba dále doložit potvrzením o přiznání invalidního důchodu I. nebo II. stupně od okresní správy sociálního zabezpečení. Další roky je potřeba doložit potvrzením o trvání důchodu pro daný rok od okresní správy sociálního zabezpečení. Rozšířenou slevu na invaliditu = sleva ve výši 420,- Kč za měsíc. Slevu je třeba dále doložit potvrzením o přiznání invalidního důchodu III. stupně od okresní správy sociálního zabezpečení. Další roky je potřeba doložit potvrzením o trvání důchodu pro daný rok od okresní správy sociálního zabezpečení. Slevu na držitele průkazu ZTP/P = sleva ve výši 1 345,- Kč za měsíc. Slevu je třeba dále doložit průkazem ZTP/P.   3. Daňové zvýhodnění na vyživované děti Proto, aby si mohl poplatník uplatnit zvýhodnění na vyživované dítě, musí svému zaměstnavateli doložit potvrzení druhého poplatníka (tj. manžel/manželka, druh/družka), že na dané děti neuplatňuje u svého zaměstnavatele zvýhodnění na děti vypsané v této části. Pokud je druhý z poplatníků OSVČ, nebo osoba bez příjmů, je potřeba tento dokument nahradit např. čestným prohlášením. V případě, že druhý z poplatníků nežije nebo je neznámý či je vyživované dítě v pěstounské péči, potvrdí tuto skutečnost sám poplatník čestným prohlášením či doložením příslušným potvrzením. Nicméně tyto skutečnosti (úmrtí, osvojení, adopce apod.) nezakládá na trvalém zvýhodnění vyživovaného dítěte, protože poplatník může za dobu možnosti uplatnění tohoto zvýhodnění začít žít s jiným poplatníkem v manželství. Podle §35c odst. 6) se za vyživované dítě poplatníka pro účely  zákona považuje dítě vlastní, osvojenec, dítě v péči, která nahrazuje péči rodičů, dítě, které přestalo být u tohoto poplatníka z důvodu nabytí plné svéprávnosti nebo zletilosti v pěstounské péči, dítě druhého z manželů, vlastní vnuk nebo vnuk druhého z manželů, pokud jeho rodiče nemají dostatečné příjmy, z nichž by mohli daňové zvýhodnění uplatnit Dalším faktorem pro uplatnění tohoto zvýhodnění je, že vyživované dítě žije ve společné domácnosti s poplatníkem, je mu méně než 18 let nebo do 26 let a studuje prezenčně střední/vysokou školu nebo do 26 let, pokud studuje doktorské studium. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = zde se vyplňuje jméno, příjmení a rodné číslo vyživovaného dítěte. Uplatňuji/neuplatňuji nárok ve výši na = v případě, že zaměstnanec neuplatňuje zvýhodnění na vyživované dítě, napíše do kolonky neuplatňuji. V případě, že poplatník chce uplatňovat daňové zvýhodnění na vyživované dítě, píše do této kolonky čísla, kdy pořadí 1 znamená zvýhodnění ve výši 1 267,- Kč měsíčně na první dítě. Pořadí 2 znamená zvýhodnění ve výši 1 860,- Kč měsíčně na druhé dítě. Pořadí 3 znamená zvýhodnění ve výši 2 320,- Kč měsíčně na třetí a další dítě. Pokud má poplatník např. dvě děti s tím, že druhý poplatník si uplatňuje jedno dítě a druhý poplatník druhé, je třeba tuto skutečnost zaznamenat opět ve formuláři potvrzení druhého poplatníka, aby bylo zřejmé, který z poplatníků využívá zvýhodnění větší/menší. ZTP/P = pokud některé vyživované dítě má průkaz ZTP/P, lze u tohoto dítěte uplatnit dvojnásobné zvýhodnění. Poplatník je tuto skutečnost ale povinen doložit průkazem ZTP/P vyživovaného dítěte. Zletilé dítě = pokud je vyživovanému dítěti více jak 18 let a soustavně se připravuje na budoucí povolání (střední a vysoká škola). Tuto skutečnost je poplatník povinen doložit potvrzením o studiu vyživovaného dítěte za každý školní/akademický rok. Dodatečně za kalendářní měsíc = v případě, že poplatník chce ne/uplatnit zvýhodnění dodatečně. Pro dodatečné zvýhodnění jsou stejné podmínky, které jsou popsány výše. Poplatník do sloupečku vyplní číslem, za jaké měsíce dělá dodatečné uplatnění a do políčka v úvodu této sekce napíše XD. Veškeré změny dále napíše do změnové části, která bude popsána níže. 4. Informace o druhém z poplatníků Tuto sekci vyplní poplatník pouze v případě, že žije v domácnosti s vyživovanými dětmi a zároveň s druhým poplatníkem. Poplatník zakřížkuje NE, pokud vyživované děti vychovává sám a dále tabulku nevyplňuje. Pokud poplatník vychovává dítě s dalším poplatníkem, zakřížkuje ANO a postupuje dále ve vyplnění dodatečných informací o druhém z poplatníků. Jméno, Příjmení, Rodné číslo, Adresa bydliště (místo trvalého pobytu) = jméno, příjmení, rodné číslo a adresa bydliště nebo trvalého pobytu druhého poplatníka, žijícího ve společné domácnosti, který se podílí na výchově a hospodaření o vyživované dítě. Uplatňuje daňové zvýhodnění ANO/NE = pokud druhý poplatník uplatňuje alespoň jedno zvýhodnění na vyživované dítě vyplní poplatník ve svém prohlášení ANO. Pokud druhý poplatník neuplatňuje zvýhodnění na žádné dítě, vyplní poplatník ve svém prohlášení NE. Zaměstnání ANO/NE = pokud je druhý poplatník zaměstnán, vypíše poplatník ve svém prohlášení ANO a pokračuje ve vyplňovaní zbytku tabulky. Pokud druhý poplatník není zaměstnán, vyplní poplatník ve svém prohlášení NE a dále ve vyplňovaní plátce daně níže nepokračuje. Název plátce daně = zde se vypisuje obchodní jméno společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby, u kterého je zaměstnán druhý z poplatníků. Adresa plátce daně = zde se vyplní adresa obchodní společnosti nebo adresa fyzické osoby, u které je zaměstnán druhý z poplatníků 5. Podpisová část Tato sekce slouží pro potvrzení údajů z předešlých sekcí vlastnoručním podpisem poplatníka a plátce daně. Na uvedené zdaňovací období = do políčka prohlášení poplatníkem se podepíše zaměstnanec a vedle napíše datum podpisu. Do políčka ověření plátce daně se podepíše zaměstnavatel a vedle napíše datum podpisu. Dodatečně za uvedené zdaňovací období = učiní tak zaměstnanec i zaměstnavatel POUZE v případě, že zaměstnanec v průběhu roku nahlásí změnu v části Změnová část a to stejným způsobem jako na uvedené zdaňovací období. 6. Změnová část V této sekci poplatník vypisuje změny v průběhu roku. Tím může např. být sleva na invaliditu nebo změna na vyživované děti. Pokud poplatník chce uplatňovat slevu nebo zvýhodnění dodatečně, musí viz vysvětlení výše doložit potřebné dokumenty. Druh změny = stručný popis, u které slevy ne/zvýhodnění dochází ke změně Kalendářní měsíc, v němž změna nastala = měsíc, kdy ke změně došlo Změna oznámená poplatníkem = podpis poplatníka (zaměstnance) a datum podpisu Ověření plátce daně = podpis plátce (zaměstnavatel) a datum podpisu V případě, že změna nastává ve zvýhodnění na vyživované děti, má za povinnost poplatník vyplnit i poslední tabulku v této sekci. Jméno, Příjmení, Rodné číslo = Jméno, příjmení a rodné číslo vyživovaného dítěte, u kterého dochází ke změně. Uplatňuji/neuplatňuji nárok ve výše na = v případě, že zaměstnanec neuplatňuje zvýhodnění na vyživované dítě, napíše do kolonky neuplatňuji. V případě, že poplatník chce uplatňovat daňové zvýhodnění na vyživované dítě, píše do této kolonky čísla, kdy pořadí 1 znamená zvýhodnění ve výši 1 267,- Kč měsíčně na první dítě. Pořadí 2 znamená zvýhodnění ve výši 1 860,- Kč měsíčně na druhé dítě. Pořadí 3 znamená zvýhodnění ve výši 2 320,- Kč měsíčně na třetí a další dítě. Pokud má poplatník např. dvě děti s tím, že druhý poplatník si uplatňuje jedno dítě a druhý poplatník druhé, je třeba tuto skutečnost zaznamenat opět ve formuláři potvrzení druhého poplatníka, aby bylo zřejmé, který z poplatníků využívá zvýhodnění větší a menší. K dodatečnému nahlášení může dojít například narozením nového vyživovaného dítěte, nebo již neuplatněním některého z vyživovaných dětí apod. ZTP/P = pokud dojde ke změně v průběhu roku, kdy vyživované dítě ne/má průkaz ZTP/P zapíše se tato změna Zletilé dítě = zapisuje se pouze u nově přidaného vyživovaného dítěte. Není nutné hlásit změnu, kdy konkrétnímu dítěti v průběhu roku bylo 18 let. Tuto skutečnost musí poplatník doložit potvrzením o studiu vyživovaného dítěte.


20.12.2023 publikoval Lukáš Hejkrlík

Změna ceníku služeb BENE CB spol. s r.o. od roku 2024

S ohledem na legislativní změny od roku 2024, a to jak ve mzdovém, tak i finančním účetnictví, Vás chceme informovat o změnách cen za naše služby, které vstoupí v platnost od roku 2024. 1. Změna ceny za zpracování mezd Kvůli konsolidačnímu balíčku a změnám zejména v personalistice a většímu nárůstu administrativy spojenou se zpracováním mezd, jsme nuceni od roku 2024 navýšit cenu za zpracování mezd. Podle článku III. Povinnost Objednatele bodu 3. Vám tedy sdělujeme, že pro rok 2024 se mění cena za zpracování následujících úkonů naší společností dle tabulky. Pracovní poměr / rok 2024 2023 Hlavní pracovní poměr            350 Kč            250 Kč Dohoda o provedení práce            250 Kč            100 Kč Dohoda o pracovní činnosti            250 Kč            100 Kč Při zpětném zpracování mezd za rok 2023 budeme klientovi účtovat cenu, která byla sjednaná pro rok 2023, tj. viz tabulka výše. 2. Změna ceny za zpracování účetnictví Dle smlouvy uzavřené s klienty článku III. Povinnost Objednatele bodu 3 bude cena za zpracování účetnictví navýšena o inflaci, vyhlášenou ČSÚ za předchozí rok. Navýšená cena za tyto služby bude za měsíc leden nebo 1. čtvrtletí roku 2024, tzn. až ve fakturách v roce 2024, kdy již bude známa výše inflace za předchozí rok. O přesném navýšení Vás budeme informovat v dalším newsletteru. 3. Rušení doplňkových služeb s náhradou hodinové sazby S ohledem na změny od roku 2024, a to jak ve mzdovém, tak i  finančním účetnictví, jsme dospěli tomu, že klientům již nebudeme účtovat některé úkony, které mají s naší společností uzavřeny jako doplňkovou službu.   Rušené doplňkové služby: Kontrolu u ČSSZ, ZP Kontrola FÚ, IP, úřad práce Žádosti pro FÚ Pracovní smlouvy/výpovědi Přihláška/odhláška zaměstnance Přihláška/odhláška cizinců na ÚP Vyúčtování dotací na úřad práce Zpracování exekučních srážek z mezd Zhotovení potvrzení pro zaměstnance (např. hypotéka) Vyplnění prohlášení daně poplatníka/roční zúčtování Přihlášky/odhlášky organizace (mzdy) Registrace DPH povinná Registrace DPH – dobrovolná Registrace ostatních daní a ŽÚ Zpracování dokumentů pro úvěr/dotaci Jiné smlouvy (nájemní apod.) Statistické výkazy   Z doplňkový služeb zůstávají pouze tyto úkony: Manažer datových schránek Odklad daňového přiznání Příplatek za expresní zpracování účetnictví/mezd Zápis z valné hromady Vzdálený přístup Zažádání o bezdlužnosti Archivace dokumentů Upomínka za neuhrazenou fakturu Namísto rušených doplňkových služeb budeme klientovi účtovat hodinovou sazbu za tyto služby ve výši 750,- Kč za každou celou hodinu a to v rámci poradenství. Poradenství má u nás klient v ceně za účetnictví a to do výše 2 hodin za každý měsíc. Poradenství v ceně za účetnictví bude od 1.1.2024 pro klienty pouze do výše 1 hodiny. Důvody, proč dochází k těmto změnám je hned několik: zvyšuje se administrativní náročnost zejména v oblasti mzdové a personální některé doplňkové služby se zpracovávaly déle a částka, kterou jsme za ni účtovali, nepokryla ani náklady na zaměstnance. Naopak některé doplňkové služby se zpracovávaly po kratší dobu zjednodušujeme náš systém v tom, že jsme zredukovali doplňkové služby jen na ty, které s sebou nesou jiné náklady a to buď jako poplatek za licence (vzdálené přístupy, datové schránky apod.) tak i dodatečné náklady např. na mzdu do poradenství se nově zařazuje i řešení daňové/mzdové/účetní problematiky, tj. např. osobní schůzky a řešení hospodářských výsledků, nebo řešení výpovědi zaměstnanců, řešení nedodaných dokladů apod. z analýzy, která nám za poslední měsíce po zadávání času našich zaměstnanců nad jednotlivými úkony klienta vyšla, bude mít toto spíše pozitivní dopad pro mikro a drobné klienty, které nebudeme zatěžovat doplňkovými službami. Naopak u větších firem je potřeba větší péče, kterou jsme si doposud neúčtovali.   Příklad Naši zaměstnanci souhrnně pracovali pro klienta následovně: Kontrola ČSSZ 0:30 (původně 300,- Kč) Přihláška odhláška zaměstnance 0:15 (původně 2×50 = 100,- Kč) Statistický výkaz 0:45 (původně 100,- Kč) Zpracování exekučních srážek z mezd 0:45 (původně 30,- Kč) Celkem vykázali poradenství (vícepráce) 1:30. Jelikož má klient u nás jednu hodinu v rámci zpracování účetnictví bude se klientovi fakturovat pouze půl hodina tj. 750*0,5 = 375,- Kč. Pokud by se fakturovalo podle současných smluv, částka by odpovídala minimálně částce 530,- Kč. 4. Cena za zpracování daně z příjmu právnických a fyzických osob Cena za zpracování daňových přiznání za rok 2023 bez odkladu daňového poradce jsou následující. Daň z příjmu fyzických osob Pro OSVČ vedlejší/hlavní 2 000 + DPH Pouze zaměstnanecké 1 000 + DPH Zaměstnanecké + nájem §9 1 500 + DPH Daň z příjmu právnických osob Přiznání s pohybem 3 000 + DPH Nulové přiznání 1 000 + DPH 5. DŮLEŽITÁ ZMĚNA V CENOVÉ POLITICE PŘI DODÁVÁNÍ DOKLADŮ Zde bychom Vás opět rádi upozornili na dodávání dokladů, na které jsme upozorňovali již v předchozím e-mailu v červenci. Tato nová pravidla byla za poslední rok na zkoušku aplikována, nicméně od nového roku dojde k automatizaci fakturace, která na základě zadaného datumu jednotlivým zaměstnancem aplikuje expresní příplatek. Níže zasíláme znovu změnu v cenové politice při dodání dokladů. Naše společnost je specializovaná na poskytování komplexního účetnictví pro naše klienty, včetně přípravy daňových přiznání k DPH. Dnes bychom vás rádi upozornili na důležitý termín týkající se dodání dokladů, který je klíčový pro správné zpracování vašeho účetnictví a zejména DPH. Abychom mohli efektivně a bez zbytečných komplikací zpracovat Vaše účetní doklady, žádáme Vás, abyste nám dodali všechny potřebné doklady do 15. dne v měsíci. Tímto dnem zajistíte správné a včasné podání daňových přiznání k DPH. Je důležité, abychom měli dostatek času na přípravu a kontrolu těchto dokumentů vč. žádostí o doplnění chybějících údajů Vaším prostřednictvím. Rozumíme tomu, že se mohou vyskytnout nečekané situace, které Vám brání dodat doklady včas.  Tyto případy budeme řešit samozřejmě individuálně. Nicméně bychom Vás rádi seznámili s naší novou cenovou politikou. Dodání dokladů po 15. dni v měsíci je spojeno s expresním příplatkem ve výši 500,- Kč, který bude účtován k Vaší fakturaci za účetnictví v daném měsíci. Pokud nám doklady donesete mezi 20. a 25. dnem v měsíci, bude se jednat o expresní zpracování. V takovém případě vám budeme muset účtovat 50% z fakturace za účetnictví nebo minimálně 1 000,- Kč. Expresní příplatek je zaveden kvůli nemožnosti kvalitního zpracování v krátkém časovém období. Vzniklé přesčasy našich zaměstnanců v této situaci jsou pro nás jako zaměstnavatele spojeny s dodatečnými náklady, které musíme zohlednit a proplatit. Chceme Vám nabídnout využití našeho online systému – www.dokladujto.cz. Tento moderní a uživatelsky přívětivý systém Vám umožňuje snadno nahrávat doklady přímo mobilní aplikaci přes Váš chytrý telefon. To eliminuje nutnost fyzického doručování a zajišťuje, že Vaše doklady jsou okamžitě k dispozici k zaúčtování. Systém dokladujto.cz vám např. umožňuje i jednoduše vytvářet vlastní faktury. Pokud budete mít o systém zájem, kontaktujte nás.


Sídlo firmy

BENE CB spol. s r.o.
E. Rošického 460/12
370 05 České Budějovice
SKYPE jméno: Firma BENE CB spol. s r.o.
E-mail: office@benecb.cz

IČO: 26020718
DIČ: CZ26020718
vedená v OR u KS České Budějovice, oddlíl C vložka 9344

Provozní doba

Pondělí - čtvrtek 08:00 - 16:00
Pátek 08:00 - 13:30
Polední pauza 11:00 - 12:00

Napište nám

Zásady ochrany osobních údajů

Informace o cookies

BENE CB spol. s r.o.

Všechna práva vyhrazena © 2018